יום שבת, 8 בדצמבר 2012

"אפס סובלנות" זה אפס שכל



 המלחמה בעישון הפאסיבי הוכרעה כבר מזמן בניצחון מוחץ לטובת הלא-מעשנים. כיום הסיכוי של אדם ממוצע שאינו מעשן להיפגע מעישון פאסיבי במקומות ציבוריים שואף לאפס, וטוב שכך. ברוב מדינות המערב העישון אסור כיום במגוון רחב של מקומות, כגון משרדי ממשלה, סניפי דואר, כיתות לימוד, תחבורה ציבורית, בתי חולים, שדות תעופה, ועוד ועוד. הבעיה במלחמה (הצודקת ברובה) נגד העישון – כמו במלחמות אחרות – היא הנטייה להמשיך במסע הצלב הרבה אחרי שהבעיה שבשמה הוכרזה המלחמה נפתרה לחלוטין.

האיסור על העישון במקומות ציבוריים לא הספיק לנושאי הדגל נגד העישון. כצפוי, הדרישה לאיסור גורף של עישון חרגה מעבר לגבולות המרחב הציבורי, והחלה עד מהרה להתרחב גם לעסקים פרטיים למהדרין: מסעדות, בתי קפה, קניונים, פאבים, מקומות עבודה... בכולם נרמסה זכות הקניין ברגל גסה והאוטונומיה של בעלי העסקים להחליט על מדיניות עישון עצמאית בקניינם הפרטי נשללה לחלוטין. בניגוד לקשקושים השחוקים של ה"צלבנים" הנלחמים בחורמה במעשנים על כך שמדובר ב-"מקומות ציבוריים"              (public spaces) שיש לכל אדם "הזכות" לבקר בהם ללא חשיפה לעישון – למעשה מדובר בעסקים שמצויים בבעלות פרטית לחלוטין (private property) שכל חטאם הוא שהם מציעים שירות כלשהו לציבור      (public accommodation). הציבור רשאי כמובן להחליט האם לפקוד את אותו העסק, ואם כך – האם לקחת את הסיכון הוולונטרי של חשיפה לעשן סיגריות.

אם בכך היו הצלבנים מסתפקים – ניחא. דומה שהמלחמה כבר הוכרעה ורוב הציבור כבר התרגל להפקעת זכות הקניין ולרמיסת זכויות המעשנים ליהנות מתחביבם המזיק (להם) בשם "בריאות הציבור" ו-"זכות הציבור לנשום אוויר נקי". אבל הצלבנים מיהרו לכבוש את היעד הבא – יישום מדיניות של "אפס סובלנות" (Zero Tolerance) כלפי מעשנים באשר הם ללא כל התחשבות בנסיבות או בשכל הישר.

קחו לדוגמה את האיסור ההולנדי על עישון סיגריות ב"מקומות ציבוריים", שמיושם גם ב-coffee shops הפופולאריים. למרות שמותר לעשן מריחואנה במקומות אלה – טבק אסור. ומה לגבי סטלנים שמעוניינים לערבב את המריחואנה עם טבק סיגריות ולגלגל להם צינגלה נאה? צפוי להם קנס נאה מטעם משטרת הולנד, כפי שאכן קרה לבחור בן-27 ש"העז" להפר את מדיניות ה"אפס סובלנות" של הצלבנים המקומיים.

צונאמי האנטי-עישון משגשג גם בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. יותר מ-700 קמפוסים בארה"ב כבר הכריזו על "קמפוס ללא עישון" – לא רק במשרדים ובכיתות הלימוד, אלא גם בכל השטחים הפתוחים בקמפוס, כולל ביטולן של פינות העישון למיניהן. במחוז מונטגומרי שבמרילנד חוקקה תקנה שמאפשרת לקנוס אנשים שיעשנו בביתם הפרטי, במידה ושכניהם יתלוננו שהעשן "זולג" החוצה. לתקנה אין מדד אובייקטיבי לקבוע מהי חריגה אסורה של עשן סיגריות – די בתלונת השכנים כדי לקנוס את המעשן הביתי בסכום של עד 750$.

יציאה מכל פרופורציה במלחמה בעישון (ובמעשנים) נרשמה לאחרונה גם באוסטרליה. חוק ממשלתי חדש קובע כי על חברות הסיגריות להסיר את הלוגו ואת צבעי המותגים מחפיסות הסיגריות. את אריזות הסיגריות יעטרו בקרוב תמונות זוועה גרפיות הממחישות את ההשלכות הבריאותיות של עישון (שיניים מוכתמות, ריאות מחוררות, וכיו"ב), בעוד ששם המותג יצוין בפונט סטנדרטי וקטן בתחתית החפיסה.   

אבל – גאווה ישראלית – מחול השדים הגיע לשיא השבוע במדינת היהודים. בית המשפט העליון קבע כי החוק שאוסר על עישון במקומות ציבוריים חל גם על שחקנים שמגלמים דמות במסגרת הצגה על בימת התיאטרון (!). הסיפור החל בתביעה שהגישה אזרחית פגועה נגד התיאטרון העירוני חיפה, כאשר במסגרת הצגה עישנה השחקנית אורלי זילברשץ סיגריה על הבמה. בחדשות ערוץ 2 דיווחו על הפסיקה בהתרגשות כאילו נמצאה תרופה לסרטן, וציינו בחיוך כי "בהצגה קזבלן של הקאמרי כבר משתמשים בסיגרית אקליפטוס טבעית, מסתבר שהיצירה העברית לא נפגעה באורח אנוש". מה נגיד - עיתונות ביקורתית במיטבה.

מה בסך הכל כבר קרה, אתם שואלים? למי אכפת מכמה חוקים מופרזים, מתקפות על חירות הפרט, והפרת זכויות קניין וחופש היצירה?  צריך להיות לכם מאוד אכפת. כאשר אזרחים מוותרים ביודעין לרשויות על חירויות וזכויות שלא אכפת להם מהן, במוקדם או במאוחר הם צפויים לגלות שזה מאוחר מדי לעצור את הרשויות מלפגוע בחירויות וזכויות שכן חשובות להם. המבחן המוסרי האמיתי שמונח לפתחנו הוא לא ליצור חברה "נטולת סיכונים" או כזו שתוחלת החיים הממוצעת בה הוא 120, אלא להוכיח שאמרתו של דוסטויבסקי כי "קיים דבר אחד בלבד שאדם מעדיף על החירות: זו העבדות" לא חייבת להיות נכונה. 

9 תגובות:

  1. כל מילה זהב. מסכימה מאד עם דבריך. בקשר לאמירתו של דוסטויבסקי. ממליצה לקרוא את הספר "ESCAPE FROM FREEDOM" של אריך פרום, שם אכן אמירתו של דוסטויבסקי מקבלת משנה תוקף מחקרי. תודה לך אמיר, איש מבריק שכמותך.

    השבמחק
  2. במדינה שמפרה באופן שיטתי וברגל גסה את זכות הקניין של נתיניה הערבים בעזרת הפקעת אדמות, צווי הריסה מנהליים ועוד, מה הפלא שמתקיימת גם נגיסה שיטתית גם בזכויות אזרח אחרות של כלל אזרחיה.

    ההשתתפות הדלה במצעד זכויות האדם של אזרחים ופוליטיקאים כאחד היא תעודת עניות לדמוקרטיה הישראלית. מהפוליטיקאים שלנו תרמו בנוכחותם רק מיכאל איתן, דב חנין וניצן הורוביץ (הפנקס פתוח והיד רושמת). כל השאר כנראה חושבים שהכל כאן נפלא....

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי יקר,

      אני מסכים עם כל מילה!

      עם זאת, אני תמה לגבי דבר אחד: כיצד אנשי שמאל מתעקשים (בצדק) שלא ניתן לפתור בכוח סכסוכים מדיניים, אבל סבורים שעל ידי הפעלת כוח ניתן לפתור בעיות חברתיות. לזהבה גלאון הפתרונים.

      מחק
  3. איתמר אבי אמיר8 בדצמבר 2012 בשעה 17:02

    אמיר שלום
    הפרסום אודות המלחמה בעישון אינו דוגמא כלל ועיקר לרמיסת זכות הקניין אלא להיפך - העובדה שעד לפני שנים לא מעטות עישנו בכל פינה ובמיוחד במקומות פרטיים כמו בתי קפה ומסעדות למעשה מיעוט המעשנים גילה אפס סובלנות כלפי הרוב הדומם הלא מעשן .אין כל ספק שהייתי מהרהר בשם חופש הקניין לולא הדבר לא היה מסכן ופוגע בבריאות הכלל העוטף את המיעוט . כאחד שעישן שנים רבות
    לא אשכח את הסירחון הזיהומי סביבי ולתומי חשבתי שזוהי גזרה משמיים וללא תקנה . אי אפשר כל דבר שמגבילים אותנו לתאר כמי שגזרת העבדות נפלה עליו
    . ישנו דוגמא גורפת שלא פוגעת בסובבים את המשתמש כמו חובת חגירה בעת נהיגה ובו העונשין למפר גדול יותר מעישון וגם בו אני מצדד כי במקום שאפשר לצמצם בפגיעות בנפש לא איכפת לי להצטמצם בחרותי . קל מאוד להגיע
    לאנרכיזים בשם הזכות לחופש הפרט.
    איתמר

    נ.ב זוהי כמובן דעתי האישית בשם הזכות החופשית להבעת דעות בבלוג המקסים שלך.
    ישר כח

    ישר

    השבמחק
    תשובות
    1. איתמר, תודה על תגובתך.

      לגבי מקומות פרטיים - הבחירה האם לפקוד אותם תלויה בך. כל עוד בעל המקום מצהיר על מדיניות העישון באופן גלוי אין מניעה מוסרית למנוע ממנו לאפשר עישון בקניינו הפרטי.

      לגבי חובת חגירת חגורת בטיחות - מדובר באמת בחוק לא סביר בעליל. בארה"ב מדובר בחוק פדרלי המחייב את כל המדינות באיחוד, דבר שאכן נהפל לסמל ה-Nanny State האולטימטיבי. הכוונה למדינות ממשלתית אשר "מגוננת" על האזרח שלא ברצונו ושוללת על ידי כך את זכות הבחירה שלו. תודה על הדוגמה הרלוונטית!

      מחק
  4. היי גונז,
    פוסט רלוונטי ביותר וכתוב מעולה! אני נדהמתי מהתביעה הקטנונית ומפסיקת
    בית המשפט. בדומה לפנאטיות של "הירוקים" כך רודפים אחר המעשנים. וקנאות
    לרעיון קשה שתהיה נכונה.
    אני חושבת שדורש הסבר אבל איזו חירות פרט הופרה לגבי עישון על בימת תאטרון - החירות של בעל התאטרון להציג זאת? לא פורסמה אזהרה מראש לגבי העישון על הבמה ויש גם תאטראות במימון ממשלתי אם אני לא טועה.
    מעניין היכן ישבה הגברת ואם קצה קצהו של אד הסיגריה הגיעה אל אפה או שהתוכן הוא פוגעני? אם פסקו כך לגבי העישון, שוב לא ידועה לי העילה המדויקת ניתן לפסוק כך גם בנושאים נוספים למשל הצגה שמשמיעים בה בדיחות גזעניות או הטרדה מינית וכו' - שאר דברים פוגעניים או אסורים על פי חוק. ושוב אם העילה כי ניפגעה מעישון פסיבי הרי זה מגוחך.
    יכלו להסתפק בכך שיש לידע את באי ההצגה לכל היותר.
    לגבי דוסטויבסקי, לא הכרתי את המשפט. מבריק! ומסביר מדוע העולם נחלק לדתיים וחילונים.
    יורם מבקש למסור בשמו שקרא את שני הפוסטים האחרונים - הסכים לחלוטין עם האחרון ולגבי העישון שיש רק ליידע שיש עישון ולכבד את זכויות הפרט.
    עלה והצלח

    השבמחק
    תשובות
    1. מאיה,

      האיסור לעשן במסגרת גילום דמות בהצגה מפר את חופש האמנותי, חופש הדיבור, זכות הקניין...לגבי "הצהרת עישון" - באופן כללי אני מסכים אתך ועם יורם שיש ליידע את המבקרים במקום עסק בנוגע למדיניות העישון במקום. במקרה של ההצגה - מדובר בחשיפה כל כך אפסית עד שלדרוש המתיאטרון להצהיר על כך נראית לי כבר קטנונית ברמות בלתי נסבלות.

      נא למסור למר חנצ'ינסקי ולגברת ליה חנצ'ינסקי כי אודה להם שיגיבו ישירות בבלוג ללא שימוש במתווכים.

      מחק
  5. היי גונז,
    אבל אני הדוברת הנאמנה של שניהם.
    לעומת איסור גורף על עישון בהצגות, פרסום "אזהרה" קטנוני פחות חמור.
    שוב, אינני יודעת את עילת האיסור אבל על כל מיקרה אין זה סביר, בכל עילה.
    לא ברורה לי ההפרה של חופש הקניין וכו'.
    אומנם זה ניראה קטינוני אבל צריך ללמוד את נימוקי בית המשפט ולהתמודד עימם.
    מ

    השבמחק
  6. מה זה "הארציזם"?

    HAARETZISM:

    אתר השנאה של הארץ, גזענות אנטי-יהודית, בדויות, חצי אמיתות, תומך בטרור, גזענות שווא:

    אתר "הארץ" הבלתי מהימן אשר מתחילת שנות האלפיים מגזים בשיטתיות, המציא לעתים קרובות "חדשות מזויפות" , בדה עובדות (לפעמים התנצל בצורה חלשה ורק לאחר שהשקר כבר הופץ באופן נרחב) ומצדיק ההתקפות הערביות הגזעניות האנטי - יהודיים, ומתייגים ב"גזענות" דוקא אלה שחוששים מההתקפות הגזעניות, בעצם.
    באופן כללי, "הארץ" עושה שימוש בטרמינולוגיה של מילים גדולות כמו "גזענות" ו"פשיזם" אפילו כשאינם קשורים (יש שהבהירו שזה מיועד לקליקים לפיתיון - בייט קליקס). האתר הסית שוב ושוב לאלימות. ומעל הכל, הפיץ שנאה כלפי יהודים, כולל קריקטורות שנאה מרושעות. האתר מצוטט באופן נרחב על ידי ניאו-נאצים. וכל האמור לעיל "הארץ" עסק ועוסק בפנאטיות. בקנאותו הוא אף משכתב את ההיסטוריה מחדש.

    HAARETZISM:
    Haaretz hate site, anti-Jewish racism, fabrication, half-truths, pro-terror, false Racialization:

    Since, especially, the early 2000s' unreliable Haaretz has been systematically exaggerating, often invented fake news, fabricating facts (sometimes apologizing weakly and only after the falsehood was widely disseminated) and apologetic for racist Arab attacks targeting Jews, yet slapping falsely the "racism" label exclusively on those that fear the very racist attacks. In general, using big words terminology like "racism" and "fascism" when not even related (some stated, it's intended for bait clicks). It has incited repeatedly for violence. And above all, has been spreading hatred against Jews, including vile hate cartoons. It's widely quoted by neo-Nazis. And all of the above, with a fanaticism. In its zealotry, it even rewrites history.

    Hate And A Racialization Earoneous Termimolgy Zone.

    __

    Harm.
    Hate.
    Hostility.
    Hoax.
    Humbug.
    hoodwink.
    Hatched.
    Half-truths.

    History-rewriters.

    ________

    Artificial.
    Altering.

    Aberrant.
    Abhorrence.

    Animus.
    Animosity.

    _______

    Racist.
    Racializations.
    Arouse.
    Rancor.
    Repugnance.
    Revulsion.
    Red herring.
    Rewriting.

    ______

    Erroneous, ersatz.
    Erroneous-editors.
    Eagerness.
    Exaggeration.
    Erratic.
    Enmity.
    Enmity-effortfully.
    Egging-on-Encourage-Enmity.

    ____

    Trolls.
    Trump-up.
    Text-To-Tap-In...
    Tar, Tarnishing.
    Twisted-Terminology.

    ___

    Zealots-Zone.
    Zero, Zilch.


    ====


    עיתון השנאה 'הארץ' HAARETZISM

    Haaretz hate site

    השבמחק

תגובות