יום שבת, 16 במרץ 2013

קפיטליזם: לא מה שחשבת



 טור אורח מאת יעל ארבל

מאז שאני זוכרת את עצמי הייתי מאוהבת ברעיון הסוציאליסטי. היום אני יודעת שהייתי מאוהבת בחלום כוזב. גדלתי בצופים, וכבר כילדה למדתי לדאוג לצרכיו של החלש ואחד מחלומותיי הכמוסים ביותר כילדה היה לגור בקיבוץ. כאשר התחלתי להתבגר, חלום הקיבוץ הפך לחלום של קומונה. דמיינתי חבורה של אנשים הומאניסטיים, אשר נלחמים נגד האי שוויון שקיים בעולם ובכך מוכיחים את טוּב ליבם בעולם רווי מצוקה וקושי. 

לאחר שאבי נפטר, כאשר הייתי בת 17 וחצי, התחלתי לשאול את עצמי שאלות רבות על החיים כמו גם על דבר קיומו של אלוהים. וכך אחרי חקירות רבות, מסעות רוחניים והליכה בדרך חתחתים לא פשוטה הגעתי למסקנות רבות בחיי, כאשר אחת מהן ברורה – אין אלוהים!. חשבתי שאם הצלחתי לנגוע בנושא הכי רגיש עלי אדמות, להעלות ספקות ולשאול שאלות קשות אז בטח כבר הפכתי כל אבן של נוחות או עדריות בחיי ושאני מסתכלת למציאות בעיניים ולא משלה את עצמי בדבר.

כאשר פגשתי את בן זוגי הבנתי שיש אבן אחת שלא נגעתי בה כל חיי, אבן שעם הזמן העדר הספק הפך אותה לסלע מוצק ויציב אשר כמעט ולא ניתן לחצוב בו. התחלתי להקשיב לו ולפתוח את ליבי למסר אחר. זה היה קשה ביותר. הרי אני מאמינה בטוּב ליבי ובאהבה שלי לאדם והסוציאליזם הווה לטעמי גושפנקא לזהות זו. הסתכלתי על בן זוגי יום ולילה, לא היה לי ספק לרגע בטוּב לבו וברגישות שלו לאחר, ויחד עם זאת הוא נשא את מסר "הקפיטליזם החזירי". איך זה יכול להיות? איך שני הדברים יכולים להתקיים יחדיו?

אחרי כשלוש שנים אני יכולה להגיד בפה מלא שזנחתי את הגישה הסוציאליסטית והתחלתי להבין ולתמוך במסר הקפיטליסטי. כן, כן הצטרפתי לאותו הזרם אשר מיוחסים לו בישראל הגדרות קשות כמו נהנתנות (רחמנא לצלן) או חזירוּת (למרות שחזירים הם יצורים מקסימים בעיניי, וזו עוד דוגמא לדמוניזציה שמגיעה מהדת ומעוורת את שיקול דעתנו). היום אני מבינה שהסוציאליזם חוטא ביהירות. אדם לא צריך צדקה, אדם צריך שיסתכלו עליו באמונה כי הוא יכול להצליח. 

על מנת לחדד את דבריי אתן דוגמא מעניינת שנתקלתי בה באמצעות כתבה בטלוויזיה. כולכם מכירים את סולן להקת U2  - בונו – כאקטיביסט באפריקה וכאדם אשר מנסה לעזור לתושבי היבשת ליצור לעצמם חיים טובים יותר. נכון שהדבר הראשון שעולה בראשכם כאשר אדם עושה פעילות הומאניסטית כזוּ היא התחושה שהוא בטח סוציאליסט? אז נכון, יש לי תחושה שהוא אכן מגדיר את עצמו ככזה, אך הדוגמא הבאה ממחישה כי הוא עושה זאת באמצעות כלים קפיטליסטיים למהדרין. 

מזכ"ל האו"ם טען לפני כמה שנים כי "מה שנחוץ לאפריקה אינו צדקה אלא השקעות ושותפות." בונו לקח אמירה זו בשתי ידיים והחליט לעשות מעשה. על פי גישתו של בונו אפריקה אינה יבשת ענייה אלא יבשת אשר מציעה עושר רב אך בעיקר אנשים, כמוני וכמוך, אשר לא זקוקים ל"שוויון בנטל" או לצדקה, אלא ליצירת עסקים, לעשייה קפיטליסטית נרחבת אשר תוציא את אפריקה מהבוץ הכלכלי בו היא נתונה שנים רבות.

בונו השכיל ויצר שותפות נפלאה עם מותג האופנה "דיזל" ואלה יצרו מותג חדש של בגדים המיוצרים באפריקה הנקרא: Edun. תעשיית האופנה החדשה מקדמת פעילות מסחרית ביבשת הענייה, והמסחר עצמו מתחיל לייצר שם תהליך קפיטליסטי בריא אשר יהווה חלק מתהליך ההנעה של היבשת לקראת שגשוג ופריחה. 

כן... זה נוגד את כל מה שאי-פעם האמנתי בו. כסף לא משחית את לב האדם, כסף עוזר לנו להתפתח ולסייע לאחר לא ממקום של רחמים ויהירות אלא ממקום שמאמין שגם לאפריקאי העני יש את היכולת ליצור לעצמו חיים טובים יותר. לפעול בדרך הזוּ מוציאה אותי מהעמדה היהירה שאומרת "אני אעזור לך, אני יודעת איך" למקום של הסתכלות בגובה העיניים של "בוא נעשה את זה יחדיו, בוא נעשה עסקים ביחד". 

המקרה של בונו ואיל האופנה רנצו רוסו מוכיחה כי יוזמה עצמאית של אנשים בעלי רצון ויכולת, ללא הסתמכות על ממשלות ומשאביהן המוגבלים, יוצרת תשובות ממשיות לבעיות הרות גורל. אנשים אלה החליטו להשתמש בכספם, ביצירתיות שלהם וברצונם הטוב על מנת לעזור לאחר. הם החליטו לעזור ל"חלש" באמצעות בנייה חכמה הנישאת על כנפי פיית הקפיטליזם אשר תצמיח עשייה והבנה כי יציאה מן העוני אינה עוברת דרך מתן תרומות הנזרקות ממגדל השן הגבוה אלא להיפך, באמצעות שיתוף פעולה כלכלי בו אנו לא חוטאים בפני אחינו שגורלם לא שפר עמם, אלא באים ויוצרים יחדיו פתרון משותף שיצמיח אותם (ואותנו) בעזרתו הנדיבה של הכסף, שהוא – בניגוד למה שלימדו אתכם – שורש כל הטוב. לא בכדי הבינה איין ראנד עוד לפני שנים רבות כי "הכסף הוא מדד הערכים של מעלות המוסר בחברה".

אז...כן, קוראים לי יעל ואני חושבת שכסף הוא דבר נפלא!




11 תגובות:

  1. מאמר מקסים ומאיר עיניים. את כל כך צודקת ביחס לשימוש נבון בכסף כאמצעי היוצר שיוויון ולא חוצץ בין מעמדות. שיתופי פעולה שיש בהם אלמנט של יוזמה הדדית, למידה, התפתחות ופיתוח עסקי, הם הדרך ליצירת שפע בעולם כולו. בני אדם שואפים להתפתח, לצמוח ולחיות חיים מלאים. בדיוק כמו צמח או כל יצור בטבע. הם תמיד ינדדו לכיוון השמש, המזון. ברגע שהאדם ילמד לייצר לעצמו את האבולוציה האישית שלו, הוא יגיע למקומות שלא חלם עליהם. אהבת הכסף היא מדד לאמון שלך בעצמך שאתה יכול לייצר עוד ממנו. זה סוד ההצלחה. תודה על התעוזה לומר את הדברים שרבים לא מעזים לתת להם ביטוי חופשי.

    השבמחק
  2. כרגיל , האמת נמצאת אי שם באמצע.
    קפיטליזם כשלעצמו אינו דבר רע.
    קפיטליזם חזירי שבו עיקר ההון נמצא בידי פחות מאחוז אחד מהאוכלוסיה הוא אם כל הרעות החולות
    בניגוד לדוגמא שהזכרת, תסתכלי על הטייקונים והאוליגרכים במשק שלנו ואיך הם צוברים עוד ממון , כוח והשפעה שאת לעולם לא תזכי להגיע אליהם ותביני למה קפיטליזם בלי מגבלות הוא לא הפיתרון.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה לא נכון. הטייקונים והאוליגרכים שפועלים ו"עושים עסקים" בארץ עושים זאת במשק לא קפיטליסטי בעליל. שוק הפיננסים סגור. משק החלב סגור, ויותר מזה למחלבות יש מכסה שאסור להם לעבור אותה - ז"א ביטול תחרות לחלוטין. על לא מעט שווקים בארץ יש מכסי "מגן" שרק מגינים על הטייקונים השולטים בהם באיזשהו תירוץ של הגנה על העובד. רק מפעל אחד יכול למכור מלט בארץ. אף אחד לא יכול לקנות נדל"ן אלא אם כן מנהל מקרקעי ישראל "שיווק אותו". ערוצי טלויזיה מוחזקים בני ערובה ע"י שוחד של עשרות מליוני שקלים למדינה בשנה - שאותו המדינה אוהבת לכנות "רשיון". כל זה, בלי להתייחס בכלל לעובדי המדינה.

      יש מעט מאוד טייקונים מצליחים בארץ שפועלים במסגרות של שוק פתוח, בעיקר בשוק ההיי-טק כי הוא פתוח לחלוטין (פשוט קח מחשב ותתחיל למכור תוכנה/חומרה). כל השאר עושים זאת בחסות ה"רגולציה ששומרת עליך" וזה בדיוק מה שיעל הצביעה עליו. המדינה כבר שנים טוענת שהיא יודעת מה טוב לאזרחים. מי שנכשל זו היא, לא הקפיטליזם הדמיוני שאוהבים לצייר כאן.

      מחק
  3. כרגיל את צודקת. ואין אמצע בזה.
    תנו חכה לאנשים במקום דגים. זה פתרון טוב יותר מארגזי החג של העמותות השונות.

    השבמחק
  4. יעל,
    כתבת יפה מאוד!
    אני מתרשמת מהיכולת לבחון את הדעות לעומק וגם כנגד
    זרם פופולרי
    ולגופו של עניין, כמובן מסכימה לדעתך
    מאיה

    השבמחק
  5. יעל,

    את חושבת שכסף זה דבר נהדר, אבל עוד יותר את חושבת שאמיר נהדר! אני מסכים איתך, אבל הכי נהדר זה להתווכח איתו על קפיטליזם. אני מעריך את העובדה שהוא מגן על מנגנון חלשלוש כמו קפיטליזם, אבל בכל זאת מסתייג. אגב, גם קרל מרקס העריץ את העוצמות של מנגנון זה, אך לצד זאת הציג את העיוותים להם הוא גורם. בגישתו הדיאלקטית של איחוד הניגודים (לקוח מהגל)הוא גם הראה כיצד העוצמה היא גם מקור החולשה של השיטה.

    נתי

    השבמחק
    תשובות
    1. היי נתי,

      תענוג להתווכח איתך גם.

      לעצם העניין - אני לא חש שאני מגן על "המנגנון הקפיטליסטי", או על בעלי הון באופן ספציפי. אני מאמין שאני פועל (בכוחותיי הצנועים) למען חברה צודקת יותר, טובה יותר, ומוצלחת יותר. אכן - לתפיסתי הקפיטליזם הינו האידיאולוגיה המוסרית ביותר שחברה צריכה לאמץ.

      מחק
    2. יעל-יש משהו מוזר בטיעון ובדוגמא שלך. בונו לא בחר באפריקה כי זה המקום הטוב ביותר לייצר את המוצר שלו. הוא קודם כל בחר באפריקה . אחר כך עשה את החישוב שלמרות עלות היצור הגבוהה יותר (טוב לא הפרש גדול כי עלות היצור באפריקה עדיין זולה יחסית למערב), התרומה החברתית שווה את ההפסד ברווח. כך שמה שאת מציעה הוא שיקול סוציאליסטי טהור בבחירת הפעילות הקפיטליסטית. או במילים אחרות- במקום לתת תרומה- לבנות מפעל או עסק שיוכלו לשרוד לאורך זמן.
      רענן

      מחק
  6. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  7. בקפיטליזם הדבר המוצלח ביותר הוא האפשרויות הבלתי מוגבלות. בקפיטליזם הבעיה היא בעיקר הרגולציה. הסברה טוענת שלכל "חברה" יש חוקים ורגולציה, אבל! יש הבדל משמעותי בין רגולציה שנכפת עלייך לבין רגולציה שאתה כחלק מ"החברה" מעוניין להכיל ולקבל. בנימה אופטימית זו, תנו לאנשים כמה שפחות חוקים מיותרים הם כבר יסתדרו לבד...

    השבמחק
  8. פרגולות בירושלים מספק מגוון פתרונות ומענה עבור: פרגולות בירושלים,דקים בירושלים,בניית פרגולות,פרגולות עץ גושני,072-2590223
    כל הפרטים והמידע שחיפשתם על בניית פרגולות עץ איכותיות, להרגשה ביתית גם מחוץ לבית. פנו אלינו היום להצעת מחיר משתלמת במיוחד לפרגולה או דק איכותי!
    הגג שלי - פרגולות בירושלים


    טל': 072-2590223

    אתר העסק: http://xn--5dbbjabxbtel1e5bgpk.com/

    השבמחק

תגובות